Nautiskelijan ruokavalio

Kukapa ei haluaisi terveyttä. Eri asia on sen vaaliminen. Tietoa tulvii jatkuvasti, mikä on hyväksi ja mikä haitaksi. Kaikki tieto vielä heittää häränpyllyä tuon tuosta! Tutkimuksia tehdään, mutta kuka ne viime kädessä maksaa, päättää mitä annetaan julkisuuteen ja mitä painotetaan.  Olen itseäni koekanina käyttäen löytänyt herkuttelulinjan hyvinvointiin ja saanut lopettaa verenpaine- ja refluksilääkkeiden(närästys) käytön.
Olen jo aiemmin tuuletellut hiilihydraattitietoisen(HHT) ruokavalion puolesta. Muita nimiä mm. VHH(vähähiilihydraattinen)ja KARPPAUS.
90-luvulla jätin gluteeniviljat pois muutamaksi vuodeksi jatkuvien vatsavaivojen vuoksi. Olo parani ja painokin putosi. Minulla ei kuitenkaan diagnosoitu keliakiaa ja aloin pikkuhiljaa palata vanhaan leipäkulttuuriin. Paino hivuttautui taas ylöspäin ja tietenkin suositusten mukaan rasvaa piti vähentää. Ruoanlaittoon öljyä ja leivälle rasvatonta leikkelettä ilman voita, rasvatonta jugurttia… ja aina teki mieli syödä jotain; kuten leipää 🙂 Olo oli nuutunut ja pikkuhiljaa vatsavaivat palailivat. Närästykseen estolääkettä ja vatsavaivoihin laktoosittomia hapanmaitotuotteita(tietenkin rasvattomia). Migreeni kiusasi jo noin 90 päivän vuosivauhdilla. Jostain sain tietooni sokereiden vaikutuksesta migreeniin ja pyrinkin välttämään makean syömistä. Se ei kuitenkaan riittänyt. Löysin viimein Ilkka Salmenkaidan ja Varpu Tavin kirjanLaihdu ilman nälkää
Kirjasta sai kunnon paletin erilaisista ruokavalioista ja löysin mielestäni hyvät perusteet nykyiseen elämäntapaani. Perhdyin muihinkin alan kirjoihin ja nettisivuihin.

Aluksi oli kuukauden tiukka hiilihydraattirajoitus noin 20g/päivässä, jolloin söin vain maan päällä kasvavia vihanneksia(salaatit, kaalit, tomaatit…),  ja muutaman desin pakastemarjoja päivässä. Auringonkukan- ja pellavansiemeniä reilusti A-luonnonjugurttiin. Lihaa, kalaa ja munia reilusti, juustoa(mm.leipäjuustoa)ja pähkinöitä vähän. Rasva oliiviöljynä ja voina(kinkulle/metwurstille voita ja tomaattia!!!) maustamatonta kermavaahtoa kahvin kanssa. Painoa lähti tuona aikana sopivasti vyötäröltä kuutisen kiloa(kuukaudessa!).Olo oli euforinen! Sitten aloin lisäilemään varovasti lanttua ja porkkanaa. Enimmillään yksi hedelmä päivässä. Tummaa suklaata kohtuudella. Joskus syön kaurapuuroa aamulla tai -hiutaleita jugurtissa.
Tuo aloitusjakso oli tärkeä uuteen rutiiniin oppimisessa. Nyt voi hyvin kylässä käydessä syödä, mitä tarjotaan eikä  se hetkauta enää hiilarihimoon(ruisleipään). Syön yleensä aamulla aika kevyesti ja kunnon lounaan pääateriana, iltapäiväkahvi on ehdoton ja illallinen on lounasta kevyempi.

Helposti terveyteen liittyvät asiat menevät fanaattiseksi ja ruokavaliotkin mielletään pilkulleen noudatettaviksi. Parasta on jos voi tutustua erilaisiin opuksiin ja kokeilla itselleen sopivat tavat syödä ilman syyllisyyttä ja hyvällä ruokahalulla. Oma rasva-valkuais-hiilihydraatti-suhde löytyy kokeilemalla. Itse en silloin tällöin muutamaa lohkoa kotimaista kuoriperunaakaan kavahda. Diabeetikoiden ja ylipainosta kärsivien varmaan kannattaa miettiä, mitkä ovat verensokeria suotta nostavat tärkkelykset ruokavaliossa. Täysjyväleipä käy monille, mutta liian monet syövät sitä tietämättään sen haitoista omaan terveyteensä.
Aiemmin jo komentoin  Michael Pollanin kirjaa:  Oikean ruoan puolesta

Nyt jo siedän uunijuuresten kanssa syömään muutaman perunalohkonkin =)
Lanttua, oliiviöljyä, porkkanaa, sipulia, perunaa, valkosipulia, rosmariinia ja pippuria rouhittuna  200 asteiseen uuniin kypsymisjärjestyksessä reiluksi tunniksi ja sekoitellaan välillä.
Tarjolle pantaessa tuoretta persiljaa. Saattaapi olla alakarppaajille kauhistus, mutta kohtuudella nautittuna lihan/kalan ja raikkaan salaatin kanssa tavallisille hyvinsyöjille ihan hyvällä omalla tunnolla nautittavaksi(perunan pelkääjät jättäkööt ne pois 😉

Mainokset

Yksi kommentti artikkeliin ”Nautiskelijan ruokavalio

  1. Päivitysilmoitus: Voimaton olo | eMMä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s