Pyhän uudelleen keksiminen

Olen kahlaillut kirjaa Pyhän uudelleen keksiminen.(kirjan esittely)Siinä kirjoittaja pohtii maailmankaikkeuden selitystapoja. Valistuksen ajoista on ollut vallalla reduktionistinen käsitys, jossa kaikkeus on täysin palautettavissa atomeihin ja muihin pienempiin hiukkasiin, eikä ilmiöiden taustalla ole viime kädessä mitään muuta.(wikilinkki) Stuart A. Kauffman perustelee kirjassaan sen riittämättömyyttä selittämään maailmankaikkeutta , vaan emergenssi(wiki) on uuden luonnontieteellisen maailmankaikkeuden merkittävä osa. Se tarkoittaa sitä, että vaikka yhtään fysiikan lakia ei rikota, elämä biosfäärissä, biosfäärin evoluutio, inhimillisen todellisuutemme täydellisyys ja käytännön arkiset maailmamme ovat myös todellisia. Kirjoittaja toivoo, että voisimme keksiä pyhän uudelleen, globaalin etiikan, joka on yhteinen ja turvallinen kaikille(niin ateisteille kun johonkin uskoville). Jumala on maailmankaikkeuden luonnollinen luovuus. Tai luonnollinen luovuus on Jumala.

Uskosta taas
”Uskovaisuudesta” on pakko silloin tällöin kirjoittaa. Valtaosa uskovaisita ihmisistä on aidosti toiset huomioonottavia, ajattelevia ihmisiä, mutta joukkoon mahtuu narsisteja. Taustalla on nuorena äitinä kokemani rankka ns. uudestisyntyneen fanaattisen uskovaisen jatkuva hyökkäys minua kohtaan. Hän ruoti minun olemustani, tekemisiäni sellaisella henkisellä väkivallalla; hurmoshenkisillä kirjoilla saatesanoineen, pitkillä kirjeillä, joita oli korostuskynällä merkkailtu. Hän sanoi nähneensä, miten saatanan musta käsi on minun ylläni! Niinhän se olikin, hän itse oli se paha, joka painoi! Jälkikäteen olen tajunnut, miten usein tällaiset ihmiset ovat hukassa itseltään ja he toimivat täysin omaksumansa opin vastaisesti(=tuomitsevina!). Kaikenlainen pakkosyöttö ja hurmoshenkisyys, niin hengelliseltä kuin vapaa-ajattelijoiden puolelta saa niskakarvani nousemaan pystyyn. Heillä tuntuu olevan elämäntehtävänä käännyttää toisinajattelijat johonkin epämääräiseen uskoon.

Mutta täytyyhän jotain muutakin olla olemassa, ”jotain suurempaa” kaipaava ihminen huudahtaa. Kylmän universumin äänellä Enqvist vastaa: ei täydy; mutta toteaa myös, ettei pelkkä tiede anna elämään mieltä, vaan inhimillisyys vaatii myös epätäydellisyyttä. Mysteerien ja uskomusten sijaan Kuoleman ja unohtamisen aikakirjat kehottaakin arvostamaan enemmän sitä mitä varmasti – ja vielä – on.
Kari Enqvist kirjassaan kuoleman ja unohtamisen aikakirjat.

Edellisen kylmän viileän lainauksen jälkeen lisäksi on muitakin vaihtoehtoja. Terve usko kaiken luoneeseen Jumalaan ei ole ollenkaan huono tapa selittää itselleen maailmankaikkeutta. Mutta on aiva turhaa alkaa esittämään, että itse(tai joku muu) edustaa tätä luojaa omilla ajatuksillaan, unillaan ja pyhien kirjojen tulkinnoillaan.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s