Kaularanka vaivaa

Tällä sivulla sepustelen tarinaa niskan retkahdusvammastani ja sen vaikutuksista elämääni. Jatkossa päivittelen tämän otsikon alle, mitä uutta tällä rintamalla tapahtuu.  Yritän pitää sairaskertomukseni tällä sivulla.
Avainsanat tähän sivuun: Niskan retkahdusvamma, TOS, Kaularangan kulumat ja ahtauma, kipu, masennus, hermo, puutuminen, migreeni, Triptyl, Naramig, Burana
Voit ottaa yhteyttä minuun osoitteeseen: marjakassi(at)yahoo(piste)com

Niskan retkahdusvamma ja pikkuhiljaa pahenneet oireet

Syksyllä 2006 sain lehmältä potkun leukaan ja lensin selälleni. Leukaan tuli mustelma ja päänsärkyä, ei murtumia. Oireet alkoivat huomaamatta mielettömänä väsymisenä, jos tein jotain kädet vaakasuorassa edessä tai koholla. Pikkuhiljaa oireet pahenivat ja tuli selviä kipuja ja puutumista. Etenkin vasemmalle puolelle käteen ja rintaan. Oireet todettiin kaularankaperäisiksi.(-olivat kuin suoraan sydänoireista, jotka tietysti suljettiin pois verikokeilla, sydänfilmillä ja rasituskokeella.)

Olen ollut sairaslomalla 9 kuukautta. Edessä on kuntoutusjakso elokuussa. Magneettikuvissa löytyi ahtaumaa yhdessä nikamavälissä, välilevy pullisteli toisessa, lisäksi kulumamuutoksia ja luupiikkejä useammassa nikamaväleissä.  Toistaiseksi ei ole tarvetta leikkaukseen.

Olen nyt syönyt Triptyliä(20mg) puolitoista kuukautta. Migreeniä se ei ole vähentänyt, mutta niskakivut ovat vähentyneet.  TOS-oireiset kivut rintalihaksissa ja kainalossa ovat hävinneet  aiemmin jo OMT- fysioterapiassa. Kipua ei enää säteile muualle kuin kaulaan ja takaraivolle.  Puutumisoireita sen sijaan vasempaan käteen ja välillä jalkaankin. Joskus pään väärä asento puuduttaa myös oikeaa kättä. Migreeniin ja lihassärkyihin lääkkeinä Buranaa ja Naramig(triptaani, täsmälääke)
Lisää kipuilusta ja Triptylin aloituksesta tässä postauksessani Lääkkeitä ja lääkkeitä

Siunattu kipu? -onko se niin siunattua vai syyllistääkö vain!

Siunattua kipua(kirjoittanut Antti Heikkiä) jo kesällä -09 lukiessa huomasin, miten paljon elämäntavat ruokavalioineen ja mielen tasapaino ovat auttaneet kivun vähenemiseen. Sen kanssa pysty elämään. Pahin peikko taitaa tällä hetkellä olla, että vaivani on pahentunut nikamamanipulaatioissa ja kovissa rangan venytyksissä. Tuntuu, että niiden jälkeen kipu on keskittynyt juuri tuonne kallon ja kaularangan liitoskohtaan. Hitaasti etenemällä uskon tämän kääntyvän parempaan. Varovasti lihaksia käsittelemällä ja akupunktiolla eteenpäin. Omatoimisesti jatkan kävelyä, joogaa,  piikkimattoilua, lihasten harjoittamista ja uimista.  Ja pyrin syömään oikeaa rasvaa(tyydyttyneitä), reilusti proteiinia ja vain hyvälaatuisia hiilihydraatteja ja niitäkin niukasti, muuten normaalia kotiruokaa ilman turhia lisäaineita.

Missä mennään kesäkuussa 2010

Välillä masentaa ja ahdistaa, kun ei noiden oireilujen takia pysty tekemään mitään tauottamatta . Fyysinen tekeminen on aina ollut sitä oikeaa tekemistä, henkisten voimavarojen kartuttaminen on vain tukemassa jaksamista. Pitäisi oppia tekmään pieniä juttuja vähän kerrallaan. Eikä uppoutumalla pitkäksi aikaa samaan tehtävään. Keskittyminen kärsii ja energiat hupenee ilman  näkyviä aikaansaanoksia.  Ehkä siksi olen liikaa välillä uppoutunut istumaan koneella ja sen huomaa, jos aikaa vierähtää liikaa! Terveemmälläkin kropalla ! 😉

Oli keskustelua toisaallakin tuosta Triptylin vaikutuksesta. Joillakin se saattaa nostaa painoa. Minä olen huomannut parin kuukauden käytön jälkeen, että paino ei ole noussut(lihakset varmaan huvenneet!), mutta vyötäröä on alkanut ikävästi kiristämään. Samoin tuntuu sen vaikutus mielialaan negatiivisena. Olo on saamattomampi -laiskottaa!. Aamuisin ylösnousu kangertelee; olen kuitenkin luonnoltani aamuvirkku. Jossain vaiheessa jätin illalla ottamatta, mutta seuraavana päivänä oli kovempaa niskasärkyä.

Heinäkuun mietteitä

Lääkityksen lopetettuani olen ollut vähän liian innokas tekemään ja kokeilemaan monenlaisia hommia. Yllättävän hyvin olen jaksanut. Tietenkin se kostautuu; olo on kuin ennen mitään hoitoja. Lyhyemmänkin aikaa käsien koholla edessä pitäminen uuvvuttaa voimat ja tulee huitera olo, sydämen rytmit sekoilee ja mitään ei jaksa. Kivut eivät ole pahoja, mutta puutuminen pahenee. Hienon sään vallitessa olen käynyt uimassa, joka rentouttaa ja piristää. Olin jo välillä hyvin toiveikas, että parempaan tässä ollaan menossa ja hoidot ovat auttaneet, mutta näyttää siltä edelleen, että liikaa ei pidä fyysistä rääkkiä harrastaa 😦
Samoin liian pitkä istuminen on pahasta. Sopivasti vaihdellen tekemisiään autta pysymään raiteilla ja välttämään takapakkia. Liian varovasti ei kuitenkaan kannata elää; rajoja on välillä testattava ja toivottavasti niitä pystyy pikkuhiljaa myös rikkomaan.

22. Heinäkuuta
Takapakkia tuntuu aina tulevan ja pitää ottaa lääkitystä uudestaan käyttöön. Aika veivuuta tämä on. Triptylit väsyttävät minua vietävästi, mutta puuduttavat niskan ja kaulan lihaksia, joten ne rentoutuvat paremmin.

Syyskuu 2010
Olin elokuussa kuntoutuksessa ja sain motivaatiota oman kuntoni ylläpitoon ja paljon hyviä ohjeita tukirangan vahvistamiseen ja notkistamiseen. Tasapainotaitoakin painotettiin. Sairauslomakausi päättyi elokuun loppuun ja sairaslomaa on kirjoitettu maaliskuun loppuun kuntoutustuen(osa-aikaeläke) hakemista varten. Niska on edelleen paskana, mutta koen saaneeni niin paljon apua OMT-fysioterapiasta ja hyvistä harjoitteista, että ajattelin yrittää jatkaa töitä täällä lypsykarjatilalla. Opiskeluvaihtoehtoja mietin viimeiseen asti, mutta en ehkä olisi jaksanut kotitöiden lisäksi vielä ajaa koulun penkille ja hoitaa opiskeluja, joille ei ehkä ole edes käyttöä. Omassa yrityksessä pystyy toivottavasti sopivasti tauottamaan töitä tarvittaessa(tosin muut joutuvat myös tekemään silloin minunkin edestäni.)

Näillä eväillä jatkoon.

Lokakuu 2010
Olen pystynyt pitkästä aikaa juoksemaan! Muutaman kilometrin lenkkejä näin alkuun. 🙂 Ilmeisesti hermoärsytys alkaa viimein helpottamaan, eihän tapaturmasta ole kuin 4 vuotta. Kulumille ei mitään voi, mutta yritän pitää yllä niskan liikkuvuutta, että aineenvaihdunta nivelissä pelittää. Toivossa on hyvä elää, etenkin tajutessaan jo vaivojen helpottaneen huomattavasti. Näin 20.10.2010

Marraskuu
Takapakkia hiukan. Tuli istuttua liikaa autossa yhtenä päivänä. Huimaa ja niskaa&päätä särkee. Kohtuus kaikessa ja hyvin menee. Kaksi askelta eteen ja välillä yksi taakse. Eteenpäin anyway! 🙂

Tammikuu 2011
Viiden päivän kuntoutusjakso Härmässä sai taas liikettä kinttuihin. Testeissä oli jotain paranemista tapahtunut ja yläkropan liikkuvuus on parantunut! Hitaasti tapahtuvaa muutosta ei huomaa, mutta kun jotain mitataan, edistymisen huomaa. Siinä on ilonaihetta kuntoutujalle! 🙂 Muutaman päivän olen ollut aika kivulias, mutta eiköhän aika tee tehtävänsä. Lihakset kipeytyvät pienestäkin käytöstä, jos niitä ei ole liikuttanut. Kipu on merkki, että jotain tapahtuu, kunhan ei liikaa rehki.

Innostuin liikaakin kokeilemaan uusia liikuntamuotoja, kuten kuntonyrkkeilyä. Se tuntui tehdessä hyvältä, mutta ilmeisesti hermot eivät tykänneet ja jouduin kuntoutuksen jälkeen muutaman viikon kokemaan melkoista takapakkia. Elikkäs varovaisuutta siihen, mitä tekee. Ohjaajatkaan eivät tiedä kaikkien kuntoutettavien oireiden syitä, joten itse pitää muistaa varoa pahentavia liikkeitä.

Kannattaa hakeutua kuntoutukseen! Olin itse hyvin epäileväinen, mutta irtaantuminen pelkästään oman kehon ja mielen hallintaan auttaa keskittymään paremmin omaan hyvinvointiin ja jaksamiseen arjessakin.

Kesäkuun viides 2012

Niskavammat ja niskavaivat foorumin tunnuskuva.
p

Kävin pitkästä aikaa Niskavammafoorumilla, josta löytyi linkki artikkeliin
Niskaperäisestä päänsärystä. Hyvin herkästi edelleen tulee syyllistettyä itseään oireista ja päänsärystä. Täytyy oppia vain hyväksymään, että joskus tulee takapakkia ja oireet pahenee. Se helpotus asiassa on, että tiedän nyt mistä oudot oireet johtuvat ja osaan rentoutua. Jotkut joutuvat kärsimään pahoja kipuja. Minä saan ne lääkkeillä kuriin ja oireet ovat enemmänkin puutumista ja heikotusta. Huitera ja uupunut olo tulee, kun pumppu saa joskus väärää viestiä ja alkaa sykkiä ylikierroksilla.

OMT-fysioterapeutilta sain hyvät ohjeet itse tehtävään varovaiseen kaularangan venytykseen:
Selällään maaten esim. pieni pyyheliinarulla niskan alla tukemassa. Painetaan varovasti (leuka hiukan rintaan päin -rento hyvältä tuntuva asento) kaularankaa alustaan rauhallisesti hengittäen ja kymmeneen laskien ja rentoutus. Muutaman kerran toistetaan. Virtaa hermopinteisiin ja nikamiin. 🙂

Tällainen selkeä ohje löytyi tänään 22.01.2013

Osoite oli vaihtunut. Nyt löytyy täältä: Kylli Kukkin niskajumppa

http://hyvaterveys.fi/files/niskajumppa_kylli_kukk.pdf

http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/liikunta/joogagurun_niskajumppa
http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/liikunta/joogagurun_niskajumppa

Faskian merkitys kropan kipuihin ja huoltoon selkeni minulle kunnolla – vasta tämän luettuani!
Johdanto faskioihin

Faskia ja proprioseptiikka

Propriosepktiikka tarkoittaa asennon ja liikkeen aistimista sekä hahmottamista vapaassa tilassa. Aivan viime hetkien löytö on, että faskiassa on yksi elimistön tiheimmin hermotettuja elimiä! Faskiassa on jopa 6-8 kertaa enemmän hermopäätteitä verrattuna lihaskudokseen.

Tämän johdosta on vähintäänkin järkeen käypää, että hyvin toimiva faskia on edellytys hyvälle ja luonnolliselle liikkeelle. Niin sanottujen ”tehdasasetusten” palauttaminen ei välttämättä onnistu, jos faskiassa tai muissa kudoksissa on selviä vikatiloja, tulehduksia tai muita enemmän tai vähemmän kroonisia vammoja. Sen vuoksi onkin äärimmäisen tärkeää, että faskia olisikin mahdollisimman hyvässä kunnossa. Sama pätee luonnollisesti toki myös yhtälailla lihaksiin.

Kuva vielä selventää faskioiden merkityksen.

20131120-114724.jpg

Mainokset

8 kommenttia artikkeliin ”Kaularanka vaivaa

  1. Kävin lukemassa tämän sairauskertomuksesi ajatuksella ja hartaudella. Kiitän siitä sydämestäin. Ja toivon liikkuvuuden lisääntyvän ja paranet kivuista kokonaan.

    Kävin perjantaina fysiatrilla. Niskassa ahtauma/pullistuma ja hermotulehdus (ei vielä tyrä) ja nyt parin viikon lepo sekä lääkitykset. Sitten katsotaan lisää. Perässä tullaan. En ole vielä jaksanut blogata asiasta, mutta kai tässä lähipäivinä voisi sen tehdä.

  2. Voi. Toivotaan, että lääkitys auttaa.

    Niskan liikkuvuus on parantunut paljon, eikä se oireile niin paljon enää. Pystyn hyvin tekemään töitä ja pääkin kääntyy. Pitkäjänteistä ja hidasta kuntoutuminen kuitenkin on ollut.

  3. Päivitysilmoitus: Viidessadas postaus | eMMä
  4. Nyt on kuule mennyt vuosi ilman kipuja. Käsien puutumista silloin tällöin yöllä, mutta ei mitenkään haittaavasti. Viimeinen kuntoutusjakso oli silloin vuosi sitten ja kyllä se liikunta on vain parasta niskahoitoa. Tuon lehtileikkeen jumppaohjeet ovat tulleet tutukisi. Tosin aika laiskanlaisesti niitä teen. Teen muuta, esim. Taiji on osoittautunut oivalliseksi lajiksi niskan (ja muun olemisen) hoidossa. Toki olen vähentänyt radikaalisti tätä tietsikalla touhuamista…

    1. Hieno juttu. Kuntoutuksessa minäkin konkreettisesti tajusin miten liike vaikuttaa nikamien toimintaan. Taiji tekee hyvää keholle ja päälle.
      Minulla on tietsikka harvoin käytössä, kun hankin tabletin. Tosin en tiedä onko sohvalla makoillen surffailukaan hyväksi, mutta hyvä ikkuna ulkomaailmaan kuitenkin.

      Ihana kun olet palannut kevään ja kesän kiireiden jälkeen bloggaamaan 🙂

  5. Päivitysilmoitus: Nyt jo unohdin | eMMä
  6. Päivitysilmoitus: eMMä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s